Klonowanie gier komputerowych – czy to inspiracja czy plagiat?
Gość - 2018-09-06 13:18:09
Kup program anyplagiatowy za 49 zł i nie martw się o plagiat!
Gość 2018-09-06 17:34:32 Szczecin
Istnieje cienka granica pomiędzy inspiracją a skopiowaniem pierwowzoru. Co prawda ustawa o prawie autorskim pozwala na to, aby twórca inspirował się cudzą pracą, natomiast nie ma jasno ustalonych granic możliwości czerpania twórczości innej osoby. Z racji braku jasno ustalonych norm, ciężko jest ocenić, gdzie kończy się inspiracja, a zaczyna plagiat.
Według prawa autorskiego gier komputerowych nowym dziełem jest stworzenie takiej gry, która ma oryginalną i twórczą postać, oprawę audiowizualną, swój scenariusz i koncepcję rozgrywki. Klonowanie gier nie musi więc oznaczać stworzenia dokładnie takiej samej gry, jaka już istnieje, lecz zwyczajnie czegoś podobnego, co bazuje na koncepcji artystycznej i pomysłach pierwowzoru, a zmianie poddawane są jedynie cechy drugorzędne. W efekcie przy niewielkim nakładzie sił i środków powstaje nowa gra, która jest prawie odwzorowaną kopią powstałego już dzieła.
Prawo autorskie zaczyna istnieć, gdy praca stanowi rezultat pracy człowieka, ma swój indywidualny charakter i oryginalną działalność twórczą. To oznacza, że prawa do gry powstają już w momencie samego pomysłu jej stworzenia i wcale nie musi zostać finalnie ukończona, a działać jedynie w wersji beta. Naśladowcy, którzy próbują skopiować oryginalną wersję zazwyczaj sami piszą kod źródłowy do gry, ponieważ jest to dla nich element niedostępny. Ale to, do czego mają już dostęp, czyli grafika, dźwięki, sposób rozgrywki i sterowania mogą zwyczajnie sklonować bez większego wysiłku. Zależnie od tego, ile elementów zostanie „zapożyczonych” z oryginalnej wersji, będzie można mówić o inspirowaniu się albo stworzeniem plagiatu gry.
Najłatwiej o plagiat przy nieskomplikowanych i prostych grach, które mają ciekawą mechanikę rozgrywki i swoją oryginalną oprawę. Bardziej opłacalne jest klonowanie gier na urządzenia mobilne, ponieważ koszty i czas stworzenia są zdecydowanie mniejsze w porównaniu do sklonowania gry na konsolę najnowszej generacji.
Tylko, czy stworzenie czegoś nowego na bazie istniejącej gry to tylko inspiracja czy kopia pierwowzoru?
Popularność danej gry komputerowej wcale nie świadczy o wygranej. Autorzy największych dzieł nie zawsze potrafili przekonać sąd, że powstałe kopie ich pracy, to naruszenie praw własności intelektualnej. Dlaczego? Ponieważ w wielu przypadkach sąd uznaje, że wiele elementów gier jest do siebie podobnych, ale nie identycznych. Naśladowcy przez to mogą wzorować się na innych grach i tworzyć plagiaty, które mają jedynie lekko zmienioną oprawę graficzną. Klon ma szansę szybko zyskać popularność i przynosić zyski, lecz jedynie na krótko, albowiem szybkie kopiowanie takich gier niesie za sobą wiele błędów podczas użytkowania.
Jak widać plagiaty mogą powstać w każdej sferze życia, nawet w grach wideo. Jednak coraz więcej osób jest za tym, aby nowatorskie pomysły i systemy rozgrywek były chronione. Bardzo ważne jest, aby nie przekraczać tej granicy pomiędzy inspiracją, a plagiatem, bo bezczelne wzorowanie się na pierwowzorze może przynieść jedynie krótkotrwałe korzyści, a w efekcie zakończyć się wielką porażką i problemami z naruszeniem prawa autorskiego. Potrzebna jest jeszcze kreatywność i inwencja.
Tematy antyplagiatowe które mogą Cię zaciekawić:
Czy krawcowe, które szyją suknie ślubne kopiują znane projekty?
Czy projekt budowlany może być plagiatem?
Kiedy inspiracja staje się plagiatem?
Czy pisanie tekstów dla zleceniodawcy to powielanie?
Czy "Igrzyska śmierci" są plagiatem?
Czy książka Harry Potter to plagiat?